Eskişehir İdare ve Vergi Davaları Nasıl İşler?

Eskişehir idare ve vergi davaları; Danıştay’ın görevine girmeyen davalardan oluşmaktadır. Danıştay’ın görevi dışında bulunan davalar idare mahkemelerinde çözümlenmektedir.

İlk derece mahkemeleri kapsamına giren idare ve vergi davaları ayrı ayrı konulardan oluşmaktadır. İdari yargıda genel olarak görevli mahkeme idari mahkemeleridir. Vergi mahkemeleri ise özel yetkili mahkemeler arasındadır.

İdare Mahkemesi Nedir?

İdarenin düzenine aykırı yapılan işlemlere karşı açılan ve her türlü idari davalara bakmakla görevli olan mahkemelere; bölge idare mahkemeleri denir.  Bu mahkeme idari yargılama usulüne göre genel görevli mahkeme olduğu için; kanunda açıkça bir yetki verilmediği sürece diğer mahkemelerin benzer davalara bakması mümkün değildir.

Danıştay’da çözüme kavuşturulacak olan davalarla; bu davalar dışındaki tüm hukuk düzenine aykırı bir idari işlem ve eyleme karşı açılan davalara Eskişehir idare mahkemesi bakmaktadır. Bu mahkemelerin görevleri ve kuruluşu, 2576 sayılı kanunda düzenlenmiştir. İdari mahkemelerinin görevlerindeki değişikliklerin belirlenmesinde Hakim ve Savcılar Yüksek Kurulu görevlidir .

İstinaf ve temyiz yolu incelemeleri de olmak üzere her türlü idari davalara bakma görevi, bazı mahkemelere aittir. Bu mahkemeler;

Görevli Mahkeme

Genel Görevi

Danıştay

Bazı idari davalar için ilk derece mahkemesi ve temyiz mahkemesi

Bölge İdare Mahkemesi

İstinaf mahkemesi

Vergi Mahkemesi

İlk derece mahkemesi

İdare Mahkemesi

İlk derece mahkemesi

Bölge İdare Mahkemesi Görevleri Nelerdir?

2576 sayılı kanunda idare mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri ile vergi mahkemelerinin görevleri ve kuruluşları belirtilmiştir. 3/A maddesinde bölge idare mahkemelerinin görevleri;

• İstinaf başvurularını inceleyerek karara bağlama görevi
  • İdari yargı çerçevesinde; idare ve vergi mahkemelerinde çıkan her türlü görev ve yetki uyuşmazlıklarında kesin karara bağlama görevi
  • Diğer kanunlarda verilen görevleri yapma görevi
  • Yürütme durdurma kararlarına karşı açılan itirazları kararla bağlama görevi. İdare mahkemesinin bu kararlara karşı verdiği kararlar kesin hükmündedir.

Eskişehir 2. idare mahkemesi kararları kural olarak yazılı bir şekilde yapılır. İdare mahkemeleri kararları sonucunda, kararın tebliğinden 30 gün içinde istinaf yoluna başvurulabilir.

İdari Dava Dairesi Görevleri

İdare mahkemeleri arasında en çok görevi bulunan 1 dairedir. İdari yargılama usulü kanuna göre görevleri ise;

• İstinaf başvurularını inceleyip karara bağlamak
  • Yürütmenin durdurulması istemlerine karşı açılan itirazları inceleyip karara bağlamak
  • İlk derece mahkemeleri arasında görev ve yetki uyuşmazlıklarını çözmek
  • Davaya bakacak ilk derece mahkemesinin bakmasına engel olan fiili veya hukuki bir engel çıktığında; davanın bölge idari mahkemesi yargısı içinde bulunan başka bir mahkemeye nakline karar vermek.
  • Kanunda belirtilen diğer işleri yapmak

Bölge İdare Mahkemesi Özellikleri Nelerdir?

Bölge idare mahkemeleri; gerçekleşmiş olan idare ve vergi davaları sonucunda verilen kararlara karşı yapılan istinaf başvurularının inceleyerek! aradaki uyuşmazlıkları karara bağlamakla görevlidir. İdari yargı alanında üst derece mahkemesi olan bölge idare mahkemesi; bu tarz uyuşmazlıkları çözen 2. derece mahkemesidir.

İdare Davaları Nasıl İşler?

İdari Yargılama Usulü Kanunu’na göre dava açmak isteyen kişilerin bulundukları yerde idare ve vergi mahkemesi mevcutsa, dava dilekçesi hazırlanarak doğrudan mahkemeye gidilerek teslim edilir. Daha sonra ise dava için harç ve giderlerin yatırılması gerekir.

Eğer bulunulan alanda idare ve vergi mahkemesi yoksa; bulunan yerdeki Asliye  Hukuk Mahkemesi’ne dilekçenin verilmesi mümkündür.  Bu işlemleri kişinin kendi yapabileceği gibi bir avukat yardımıyla da gerçekleştirebilir.

Eskişehir İdare ve Vergi Davalar

Eskişehir idare ve vergi davaları Danıştay’da çözülmeyecek durumda olan davalara bakmakla görevlidir. Bu davalar;

İdari Mahkemeleri Alanına Giren Davalar

Açılan iptal davaları

Kamu hizmetleri ve idari sözleşmeler sebebiyle taraflarca çıkan uyuşmazlık davaları

Tam yargı davaları

İdari mahkemesinin görevlendirilmesi neticesinde ki işler

İdare ve Vergi Davaları Arasındaki İş Bölümünü Kim Yapar?

Gelen davaların niteliği ve yoğunlukları göz önünde bulundurarak Eskişehir idare ve vergi davaları arasındaki iş bölümü, HSK tarafından belirlenmektedir.

Vergi Mahkemesi Nedir?

Vergi mahkemesi; Eskişehir idare ve vergi mahkemeleri alanında vergi hukuku ile ilgili uyuşmazlıkları çözen özel bir yargı organıdır. Eskişehir vergi mahkemesi vergi dairesi tarafından alınan harçlar, vergi ve resimlerle ilgili idari cezaları ve bu cezalara verilen kararların denetlenmesinde görevlidir.

İdare ve Vergi Davaları | Vergi Mahkemelerinin Görevleri Nelerdir?

İdari yargı alanında görev yapan ve özel mahkeme niteliği taşıyan vergi mahkemelerinin görevleri kanunda net bir şekilde belirlenmiştir. Vergi mahkemesi görevleri ise şöyledir;

• Harç ve vergi tarifeleri ile benzeri mali yükümlere ilişkin davalar;  illerin, belediyelerinin ve köylerin vergi ödeme sorumluluklarını kontrol etmek
  • Ayrıca bu konularda 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü hakkındaki kanunun uygulanmasını sağlamak
  • Zam ve cezaların ekonomik olarak belirlenen tarifelere uygun olarak işlenmesi konusundaki davaların tümüne bakmak
  • 6183 sayılı kanun kapsamında, alacakların kanunda belirtilmiş şekilde tahsil edilmesi için açılan davaları incelemek
  • Diğer konuları ilgilendiren mahkemelerde vergi mahkemesini ilgilendiren davalara bakmak
  • Diğer mahkemelerde görülen davalarda vergi konularıyla alâkalı yaşanan uyuşmazlıkları incelemek

Vergi Mahkemesi Hangi Davalara Bakar?

Günümüzde vergi davası kapsamına ilişkin bazı dava örnekleri görülmektedir. Bu mahkemelerde görülen bazı dava örnekleri, şu şekildedir;

• Kurumlar vergisi ihtilafları
  • Gelir vergisi ihtilafları
  • ÖTV ihtilafları
  • İdari para cezaları ihtilafları
  • Gümrük vergisi ihtilafları
  • KDV ihtilafları
  • Vergi idaresinin zaman aşımı kararlarına itirazlar
  • Vergi idaresinin takdir komisyonu kararlarına itirazlar

Eskişehir İdare ve Vergi Davaları Arasındaki Uyuşmazlıkları Kim Çözer ?

İlk derece mahkemeleri arasında benzeri mali hükümler ifadesi yer almaktadır. Bu ifadenin net bir tanımının yapılmamış olması Eskişehir idare ve vergi davaları arasında uyuşmazlığa neden olmaktadır. Bu iki mahkeme arasındaki uyuşmazlıklar hem Danıştay hem de Bölge İdare Mahkemeleri tarafından çözülmektedir.

Vergi Mahkemelerinde Dava Açma Süresi Kaç Gün?

Özel kanunlarda ayrı bir süre gösterilmemesi durumunda, Vergi Usul Kanunu’na göre Eskişehir idare ve vergi davaları açılma süresi bellidir. Vergi davalarında bu süre 30 günken idare mahkemelerinde ve Danıştay'da 60 gündür.

Vergi Davaları Nasıl İşler?

Vergi davaları sürecinde yer alan çeşitli adımlar mevcuttur. Bu davalarda ki süreç açıklanacak olursa;

• İdari başvuru süreçlerinin tamamlanması
  • Başvuru sürecinin tamamlanmasının ardından davanın açılması
  • Harç ve masrafların ödenmesi
  • Dava konusu, dilekçesi ve belgelerin eksiksiz bir şekilde mahkemeye sunulması